Danfoss klar med førstehjælp til pressede familier

Førstehjælp til pressede familier Hos Danfoss i Gråsten har man hyret eksterne specialister ind til at håndtere det pres på trivslen, som nogle medarbejdere oplever i en tid med forandringer og udfordringer. De ansatte kan få hjælp til problemer med alt fra livsstil, økonomi, børn og parforhold til udbrændthed, mobning og work-life balance.

- 25. april 2018 Af Danfoss

Danfoss toget buldrer fremad på et drivmiddel af vækst, udvikling og forandring. For nogle kolleger kan det være svært at følge med – og toget standser ikke.

”Vækst og udvikling er i sin forstand positivt, men vi kan hver især blive ramt af omstændigheder, der gør, at vi kan have svært ved at følge med. At man hele tiden skal forbedre, det kan godt være en udfordring for nogle. Men vi kan ikke stoppe op og blive forskånet for udviklingen. Vi skal lære at være i den,” forklarer HR-Director i Danfoss, Ditte Haulund:

”Så vi bestemte os for at finde ud at, hvordan vi kunne sikre, at alle medarbejdere passede på sig selv og bevarede deres trivsel i en presset tid.”

I 2016 fandt man ud af, at trivslen var under pres blandt de tusind medarbejdere hos Danfoss i Gråsten. Sammen med alle personalegrupper iværksatte man en trivselskampagne med en handleplan, der ud over initiativer til at skabe mere bevidsthed om, hvad der skaber trivsel, også inkluderede noget helt nyt.

Eksterne specialister fra Family Support blev kaldt ind for at hjælpe medarbejderne med deres personlige udfordringer, hvad end det måtte være problemer på jobbet eller med parforholdet, økonomien, deres psykiske eller fysiske helbred, børnene – små og store, familielivet, boligen - eller balancen mellem arbejdsliv og privatliv.

”Vi har en performancekultur og vil gerne vil slå til, ikke kun på jobbet, men i alle livets forhold. Vi ved også, at arbejdsliv og privatliv afhænger af hinanden. Hvis det ene ikke fungerer, gør det andet heller ikke. Du kan ikke levere på jobbet, hvis du ikke har det godt,” siger Ditte Haulund og tilføjer:

”Vi ser det som vores opgave at interessere os for, at vores medarbejdere har det godt og til alle tider bevarer en stærk aktør-rolle i eget liv. Man kan sygemelde sig fra jobbet, men ikke fra sit privatliv og som virksomhed betaler vi også en pris ved en sygemelding”.

300 har taget trivselstjek

Budskabet om Family Support er meldt ud til hele Danfoss Gråsten, og første skridt kan være, at man tager et online trivselstjek, der giver et overbliksbillede. Det har næsten 300 ud af de mere end 1000 ansatte taget. Af dem har omkring 40 taget imod tilbuddet om et forløb med Family Support.

”Vi går ikke ud og fortæller dem, at vi kan løse deres problemer. Men vi kan give dem et overblik over deres samlede trivselssituation og redskaberne til selv at løse deres problemer,” forklarer Lone Blume fra Family Support.

Hun oplever, at mange af henvendelserne på overfladen er primært arbejdsrelateret – men når man dykker ned i problemerne, stikker de dybere og trækker spor ud i privatlivet.

Devisen er hjælp til selvhjælp. Rettidig omhu, problemerne er nemmere at løse – jo før de kommer for dagen. Og så er der grundpillerne, frivillighed og anonymitet. Medarbejderne, der vælger at få støtte, er alene kendt af Family Support.

Pilotprojektet kører resten af 2018, og for Family Support og Lone Blume er behovet klart, når man ser på de konkrete forløb:

”Der er ingen tvivl om, at mange af dem, der har kontaktet os, ville være gået direkte mod en sygemelding, hvis vi ikke var stoppet op og havde iværksat en indsats”.

Netop de forebyggende tiltag er vigtige for os i vores trivselskampagne, og kan man bare forebygge to langtidssygemeldinger, så holder vores business-case, forklarer Ditte Haulund:

”Men vi har allerede nået vores mål – at få sat trivsel på dagsordnen. Vores trivsel løftes af, at vi med interesse, omsorg og engagement involverer os i hinanden som mennesker. Alt bliver slået af vedholdenhed. Den, der er vedholdende, kommer igennem med sit budskab, og budskabet er i bund og grund, at vi alle er mennesker, og at vi er fælles om at skabe dette her arbejdsmiljø.

 

Danfoss udvikler teknologier, der er med til at gøre verden bedre, smartere og mere effektiv. I de voksende byer sørger vi for friske fødevarer og optimal komfort i huse og kontorer samtidig med, at vi imødekommer behovet for energieffektiv infrastruktur, forbundne systemer og integration af vedvarende energi. Vores løsninger bliver anvendt til for eksempel køling, aircondition, opvarmning, motorkontrol og mobilt udstyr. Vores innovative ingeniørarbejde går helt tilbage til 1933, og i dag er Danfoss markedsledende med 27.000 medarbejdere globalt og salg i mere end 100 lande. Vi er ejet privat af grundlæggerens familie.


Mere information:
Danfoss Media Relations
Tlf.: 70 20 44 88

 

Vær social Deltag aktivt

Vil du lære os at kende?

Lær os at kende, og deltag i samtalen